Czy wiesz jak zorganizować swój czas?

Czy wiesz jak zorganizować swój czas? fot. Czy.wieszjak.pl
Bez stresu możesz poradzić sobie z brakującym czasem. Musisz tylko nauczyć się lepiej go wykorzystywać. Oto kilka wskazówek, jak lepiej rozplanować swój czas.
/ 02.10.2010 16:33
Czy wiesz jak zorganizować swój czas? fot. Czy.wieszjak.pl

20% pracy to 80% efektów - pracując krócej, zrobisz więcej. Zastanów się, kiedy praca idzie Ci najlepiej, o jakiej porze masz najbardziej jasny umysł. Swój dzień podziel na części trwające po 2 godziny. Pomyśl, w której z nich jesteś najbardziej kreatywny i aktywny. Gdy określisz swoje "złote godziny" zadbaj, aby ich nie marnować. Poświęć ten czas na najważniejsze zadanie dnia.

Skończ, zamiast doskonalić - nie marnuj czasu na poprawianie tego, co już zrobiłeś. Przed rozpoczęciem pracy ustal termin jej zakończenia. Gdy będziesz chciał coś udoskonalić zadaj sobie pytanie: czy ta praca jest wystarczająco dobrze wykonana? czy czegoś jej jeszcze brakuje? Pamiętaj! Nawet genialny projekt jest niewiele wart, póki nie będzie zakończony.

Planuj - w swoim harmonogramie uwzględnij też marginesy na nieprzewidziane czynności. Każdego dnia wybieraj kilka najistotniejszych spraw i zapisz je. Zastanów się nad ich ważnością i wzajemnymi relacjami - która wymaga zakończenia, aby rozpocząć kolejną oraz która jest szczególnie ważna. Jeśli wystarczy Ci czasu będziesz mógł zająć się tym, co mniej istotne lub odpocząć.

Nie rób kilku rzeczy na raz - wykonuj czynności kolejno i każdej poświęcaj 100% uwagi. Zawsze miej przy sobie plan dnia i co jakiś czas określaj, na jakim etapie pracy jesteś. Gdy okaże się, ze musisz coś zrobić natychmiast zadaj sobie pytanie: co się stanie, jeśli zajmę się tym teraz? czy wykonanie tej czynności przybliży mnie do celu postawionego dzisiaj? Pamiętaj! Mniej (rzeczy robionych naraz) znaczy więcej (efektów).

Zrób to od razu albo zapomnij - zrezygnuj z tego, czego nie jesteś w stanie zrobić. Każde duże zadanie podziel na kilka etapów. Gdy przystępujesz do pierwszego, nie myśl o kolejnym. Koncentruj się na małym wycinku. Za zrobienie rzeczy, których nie lubisz wyznaczaj sobie nagrody. Wyobrażaj sobie uczucie ulgi, które pojawi się, gdy uporasz się z tym, co robisz.

Zawsze zaczynaj od celu - jest punktem odniesienia dla wszystkich czynności, które wykonujesz każdego dnia. Zastanów się nad celami zawodowymi oraz prywatnymi i spisz je. Gdy będziesz planować kolejne czynności spoglądaj na kartkę i zadaj sobie pytanie: czy w ten sposób zbliżę się do osiągnięcia któregoś z moich celów? Co tydzień zastanów się nad tym, w jakim jesteś miejscu drogi, która do nich prowadzi.